Voor je camping of accommodatie(s)

Prijs bepalen

Wanneer en hoe pas je de prijzen van je camping of accommodatie(s) aan? Waar hou je rekening mee, zodat je winstgevend blijft én aantrekkelijk voor gasten. Daarover gaat deze pagina, met handige adviezen en enkele aandachtspunten. Met medewerking van Robert Groot Jebbink, Account Manager Recreatie van Stratech.

Prijs bepalen

Hoe bepaal je tarieven voor je camping/accommodatie(s)? 

Hier is geen eenduidig antwoord op te geven, omdat dit van veel factoren afhankelijk is, maar er zijn wel een paar uitgangspunten waarmee je prijzen kan bepalen:

  • Directe en indirecte kosten
    Denk aan alle kosten die komen kijken bij het runnen van je bedrijf. Zoals energie, schoonmaak en boekingskosten, maar ook de afschrijvingen op investeringen, zoals bijvoorbeeld van een nieuwe glampingtent.

  • Concurrentie
    Kijk naar de bedrijven in de buurt, maar ook daarbuiten als het gaat om bedrijven die een vergelijkbaar concept of aanbod hebben. Zo kan je op onze website filteren op kenmerken, zodat je een vergelijking kan maken met ongeveer dezelfde soort bedrijven.

  • Waarde voor de gast
    Wat is jouw camping of accommodatie waard voor de klant. Als je een uniek concept biedt, dan zijn gasten bereid daar wat meer voor te betalen. Zo ervaar je zelf misschien de rust, de ruime plekken, de rijke groenvoorziening en de aandacht die je aan gasten biedt als iets heel normaals. Terwijl dit je bedrijf uniek maakt en je doelgroepen hier ook best wat meer voor willen betalen.

  • Doelgroep
    Kijk op welke doelgroep(en) je je richt én op welk moment. Als je kijkt naar de zomerperiode en je richt je op gezinnen met schoolgaande kinderen, dan kan je in die periode een hogere prijs hanteren dan wanneer je je in de zomerperiode zou richten op senioren (want die kunnen het hele jaar met vakantie).

Tips voor het bepalen van je ideale prijs

  • Maak een jaarkalender
    Markeer daarin de belangrijke momenten die je hebt, bepaal de verwachte vraag in die periodes en probeer je prijs daarop aan te passen. Zodat je vooraf al in de verschillende periodes verschillende prijzen hanteert.

  • Houd rekening met de vakantiespreiding
    Kijk goed welke vakanties wanneer vallen. De overheid heeft hier een handige pagina voor op haar website: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schoolvakanties. Vergeet daarmee ook niet de vakanties van de Duitsers en de Belgen.

  • Maak gebruik van dagprijzen
    Maak in de rustige periodes gebruik van dagprijzen. Dan ben je flexibeler als het gaat om aankomst- en vertrekdagen en bied je gasten ook meer mogelijkheden. De kans is groot dat gasten hier ook gebruik van maken.

  • Bied objecten op verschillende manieren aan
    Met name voor ondernemers met een of meer accommodaties is dit van toepassing. Denk aan een basisprijs, maar ook een prijs waarbij de bedden al zijn opgemaakt. Of een prijs met een ontbijtservice. Oftewel extra waarde dat niet heel veel moeite kost, maar toch duidelijk wat extra's oplevert. Het aanbod met een basisprijs wordt misschien vaker geboekt, maar levert daardoor wel weer een hogere bezetting.

  • Kijk goed naar voorgaande jaren
    Zoals naar welke periodes het goed gedaan hebben, of juist minder. En hou hier rekening mee met een hogere of juist lagere prijs.

Prijsverhogingen als gevolg van huidige economische situatie

  • Hoge energiekosten
    Vraag je goed af (en bereken het door) of een kampeerplek of accommodatie inclusief of exclusief energieprijzen is. Zo verbruiken luxe campers tegenwoordig heel wat stroom, en is het energieverbruik in een vakantiehuis of groepsaccommodatie in de zomer natuurlijk een stuk lager dan in de winter. Er zijn tegenwoordig handige, slimme (en betaalbare) meters op de markt waarmee je snel het verbruik per kampeerplek of accommdoatie voor de betreffende periode kan opmeten. Ook kan je op afstand hiermee het stroompunt aan- of uitzetten.

    Vergeet ook niet gasten (op een positieve manier) te wijzen op het beperkte gebruik van energie. Zoals het uitdoen van verlichting wanneer ze een accommodatie verlaten.

  • Hogere kosten voor veel artikelen
    Reken ook de prijsverhoging van artikelen die gasten gebruiken door. Denk aan toiletpapier, schoonmaakmiddelen, of je reserveringssysteem.

  • Toegenomen personeelskosten
    Met name in tijden van schaarste op de arbeidsmarkt kunnen personeelskosten snel stijgen. Vergeet ook deze kosten niet door te berekeken aan je gast.

Prijs bepalen 2

Wat is dynamic pricing en hoe werkt het?

Externe invloeden kunnen een behoorlijke invloed hebben op de vraag naar je camping of accommodatie. Denk aan de coronaperiode, waarbij de vraag nog veel hard is gestegen. In de hotellerie of bij vliegtickets verandert de prijs elke dag mee met de markt. Met de vraag, met concurentie, met het weer, en met andere externe invloeden. Door op deze manier te spelen met je prijzen kan je een flinke omzetverhoging realiseren.

Het vergt echter nogal wat van je tijd, dus voor eigenaren van kleinschalige recreatiebedrijven is dit misschien wat veel gevraagd. Echter, wanneer je werkt met een reserveringssysteem dan zijn prijzen snel aangepast wanneer je denkt dat de vraag gaat toenenemen. 

Wanneer prijsverhogingen?

  • In het hoogseizoen en rond feestdagen
    Dan is de vraag uiteraard het hoogst. Hou zogezegd ook rekening met vakantie- en feestdagen van onze ooster- en zuiderburen.

  • Bij evenementen in de buurt
    Maar ook wat verder weg. Nederland kent heel wat grootschalige evementen waar tienduizenden bezoekers komen, soms zelfs voor meerdere dagen. Denk aan de bekende muziekfestivals, maar ook grote beurzen. In de regio is vaak onvoldoende capaciteit voor overnachtingen, dus dat biedt kansen. Voor die gasten mogen je prijzen dan best omhoog. Zorg er dan wel voor dat je ook gevonden wordt door die gasten, door bijvoorbeeld te adverteren op de website van het evenement.

  • Bij sterke groei van de vraag
    Zoals bijvoorbeeld een weekend in het laagseizoen met buiten gewoon mooi weer. En andersom werkt het ook: voor een weekend in augustus met een slecht weer voorspelling kan je de prijzen tijdelijk verlagen.

Invloed van een prijsverhoging op de marge

In deze tijd is de consument er aan gewend geraakt dat prijzen regelmatig worden verhoogd. Iets wat voor alles geldt, dus ook vakanties. En ben je er dan van bewust dat een bepaalde prijsverhoging voor de totale prijs niet zo schokkend is voor de gast, maar dat dit een flinke verhoging kan zijn op je marge. Zoals in onderstaand voorbeeld van een verhuuraccommodatie die € 100,- per nacht kostte, maar verhoogd is naar € 110,-. Voor de gast een stijging van 10%, maar voor de marge een verdubbeling.

Prijsverhoging

Hogere bezetting door lagere prijs

Een betere bezetting draagt bij aan een grotere omzet. Een betere bezetting haal je op verschillende manieren, en een lagere prijs kan hier een van zijn. Vergeet daarbij niet: een lege kampeerplek of verhuuraccommodatie kost je geld en een bezetting tegen een lagere prijs kan in ieder geval nog je vaste kosten dekken. Daarbij ogen lege plekken of accommodaties wat treurig, en straalt dit af op gasten die er wel zijn. Wanneer en hoe werk je met lagere prijzen?

  • Werk met actiecodes voor vaste gasten
    Vaste gasten mag je best belonen voor hun trouwe komst. Door ze voor een extra verblijf, met name in het voor- of naseizoen, een lagere prijs dan andere gasten aan te bieden. Ze voelen zich hiermee extra speciaal en zijn daardoor eerder geneigd  er gebruik van te maken. Ze zorgen hiermee voor een basis bezetting die je vaste kosten kunnen dekken.

  • In voor- en naseizoen werken met een lagere prijs
    Ook dit heeft weer te maken met vraag- een aanbod. Maar ook met de doelgroep. Vooral de senioren die wat langer willen blijven in het laagseizoen mag je gerust een mooie korting bieden. Ze zijn ook gewend in die periode wat minder te betalen.

Automatisering vereenvoudigd prijsinrichting

Door te werken met een reserveringssysteem automatiseer je voor een groot deel het werken met prijzen. Het neemt je dus werkt uit handen en je kan sneller inspelen op veranderingen in de vraag of externe invloeden als het weer.

  • Eenvoudig doorvoeren van prijsaanpassingen
    In een reserveringssysteem kan je prijzen eenvoudig aanpassen, of bijvoorbeeld kiezen uit een lijst die je eerder hebt aangemaakt. Zo kan je snel een prijswijziging doorvoeren als dit nodig is (zoals bij een naderend zonnig weekend in het laagseizoen).

  • Aanpassingen zijn direct online zichtbaar
    Een reserveringsysteem is gekoppeld aan je website, zodat prijswijzigingen direct zichtbaar zijn op je website. Ook kan je een koppeling maken met externe websites, zoals die van In het Groen, zodat ook daar je prijswijzigingen direct zichtbaar zijn. Iets wat ook geldt voor de beschikbaarheid van je kampeerplaatsen of accommodatie(s).

  • Resultaten zijn snel inzichtelijk d.m.v. rapportages
    Naast je omzet en prijzen kan je in een reserveringssysteem snel rapportages inzien van belangrijke kengetallen. Zoals de gemiddelde bezettingsgraad, de omzet per plaats/object of de gemiddelde prijs. Hier kan je dan nog meer op sturen qua prijzen en bezetting.

  • Historie van de aanpassingen zijn inzichtelijk
    Ook de resultaten uit het verleden zijn in een reserveringssysteem zichtbaar. Zo kan je bijvoorbeeld zien wat vorig jaar de bezetting voor een bepaalde periode was of welke prijs je toen hanteerde.

Wil je meer weten over reserveringssystemen? Bekijk dan deze pagina op onze website, met meer informatie over de werking, de voordelen en welke aanbiederes er zijn.

Over reserveringssystemen

Prijswijzigingen in je leveringsvoorwaarden

Neem in je leveringsvoorwaarden op dat prijzen onder voorbehoud van wijzigingen zijn. In principe staan de prijzen bij een boeking vast, tenzij je expliciet vermeld dat je bij bijvoorbeeld sterk gestegen energiekosten tijdens het verblijf, deze kan doorberekenen. Redelijkheid naar de gast is dan wel belangrijk, zodat deze niet ineens voor negatieve verrassingen komt te staan.

Conclusie

  • Ga met de prijzen aan het werk
    Dat is het belangrijkste advies. Door hier stap voor stap mee te gaan werken zul je merken dat het niet ingewikkeld hoeft te zijn. 55% van de ondernemers heeft nog een prijs voor het hele seizoen, en die missen hierdoor heel wat omzet. Door juist wel actief met verschillende prijzen te gaan werken kan je je dus ook nog eens onderscheiden.

  • Wees niet bang om ook een prijsverlaging door te voeren
    Dat voelt misschien in eerste instantie wat gek, maar je zal merken dat dit voor bepaalde periodes of doelgroepen heel goed kan werken. Je bezetting kan hiermee flink stijgen.

  • Maak het jezelf makkelijk
    Een reserveringssysteem vergt misschien dan wel een (kleine) investering, het levert duidelijk ook heel wat op. Een serieuze overweging waard dus, zodat je nog makkelijker je prijzen kan gaan aanpassen.

Vragen?

Heb je na het lezen van deze pagina nog vragen over het aanpassen van je prijzen?  Stuur ons dan een e-mail via secretariaat@vekabo.nl. Mogelijk kunnen we je adviseren of doorverwijzen.